Er zal veel champagne worden ontkurkt door de fusie van Arval en Athlon en het meest bij kleinere, ambitieuze leasemaatschappijen
De vraag blijft echter of supergrote leasemaatschappijen voor veel mkb-bedrijven geloofwaardig zijn. En soms is het stellen van de vraag al het antwoord.
Liggend onder de zomerzon schreef ik al dat een overname van Athlon door Arval een ingewikkelde strategische puzzel is, die verder gaat dan de klassieke ‘schaalvoordelen’. In Houten (waar ze de overname van Terberg Business Lease / Justlease.nl nog aan het verteren zijn) en Almere kunnen ze nu dus echt aan het werk. Maar wat betekent dit voor de Nederlandse leasemarkt?
De komende jaren spelen er veel ontwikkelingen op het gebied van (zakelijke) mobiliteit. Daarbij komen ook de nodige tactische puzzels kijken, denk aan de pseudo-eindheffing. Dit vereist voor veel bedrijven een doorlopende dialoog met de leasemaatschappij. Een website, nieuwsbrieven en whitepapers zijn hiervoor echt niet toereikend. Je wilt hierover sparren met een ‘warm lichaam’ dat verstand van zaken heeft.
Geloofwaardigheid
Een deel van de vraagstukken, bijvoorbeeld de transitie naar EV, is voor grote bedrijven al beantwoord. De ‘reuzen’ managen deze grote vloten en zijn sterk in het automatiseren en stroomlijnen van processen met enorme aantallen. Eén-op-ééninteractie is echter iets compleet anders. LeasePlan, met een aparte businessunit specifiek voor het mkb, en Arval met zijn multidisciplinaire account-teams hebben het nodige marktaandeel. De vraag blijft echter of supergrote leasemaatschappijen voor veel mkb-bedrijven geloofwaardig zijn. En soms is het stellen van de vraag al het antwoord.
Ik nodig de ambitieuze leasemaatschappijen uit om ruim vóór Bohemian Rhapsody de champagne al te laten knallen
Er zijn kleinere leasemaatschappijen die de afgelopen jaren hebben uitgeblonken in serviceniveaus en interactie met hun klanten. De ambitieuze partijen daaronder hebben bovendien stappen gezet op het gebied van procesmanagement en digitalisering om grotere volumes aan te kunnen. Zij staan klaar om de ‘onderkant’ van de groot-zakelijke markt te bedienen. Ze kunnen het, en het versnelt hun groei en daarmee hun investeringsruimte. Voor bedrijven in de ‘onderkant’ zou het bovendien zomaar kunnen betekenen dat zij veel tevredener zijn met de overstap van ‘kleine’ klant bij een reus naar grootste klant bij een bescheidener leasemaatschappij.
Terwijl bij Athlon en Arval de interne communicatiemolen volop draait, nodig ik de ambitieuze leasemaatschappijen uit om ruim vóór Bohemian Rhapsody de champagne te laten knallen. En vervolgens gericht ‘kleinere’ groot-zakelijke prospects te benaderen. De komende jaren let ik vooral op de subtoppers in de Lease Top 2000.
Origineel geplaatst op www.bkan.nl op 18 december 2025


